Huipputunti liikennelaskenta
On liittymän vilkkain aika, joka saadaan selville suorittamalla liikennelaskenta eli risteyslaskenta. Suoritan liikennevirta- yms. liikennelaskentoja tilaustyönä.

Huipputunti on aika, jolloin yhdessä risteyksessä tai liittymässä on eniten liikennettä yhden tunnin aikana. Tämä tunti saadaan helpoiten selville suorittamalla perinteinen liikennelaskenta. Huipputunti on yleisemmin iltapäivisin noin klo 15:30 - 16:30 välisenä aikana. Liikennevirrat ovat vilkkaimmillaan juuri iltapäivisin. Aamun ruuhka on yleensä kokonaisuudessaan pienempi kuin iltaruuhka. Aamun huipputunti tietoja tarvitaan myös, koska liikennevirrat suuntautuvat erilailla kuin iltaisin.
Milloin lasketaan
Laskenta-ajankohta on yleensä normaali arkipäivä. Ei kuitenkaan perjantai, jollei sitä erikseen haluta. Ajankohdan valinnassa otetaan huomioon myös koulujen loma-ajat, jolloin ei laskentoja suoriteta. Liikenne on huomattavasti normaalia hiljaisempaa kun koululaisia ei kuljeteta kouluihin yms. Myös poikkeavat säätilat vaikuttavat. Parhaat laskenta-ajankohdat ovat kevät ja syksy jolloin kausivaihtelut ovat pienimmillään. Näinä aikoina ovat myös parhaat säätilat suorittaa liikennelaskentaa. Kesä- ym lomakausina ei laskentoja normaalisti suoriteta.
Kuka tarvitsee liikennelaskenta tietoja
Liikennevirta- eli huipputuntilaskentoja tarvitaan liittymän toimivuustarkasteluun, sekä mm. liikennevalo-ohjauksen suunnitteluun. Kääntyvien ajoneuvojen lisäkaistojen tarveselvitystä varten liikennevirtatiedot ovat erittäin tärkeitä. Laskentatiedot ovat myös pohja selvitettäessä liittymän välityskykyä nyt ja ennusteissa. Näitä tietoja tarvitsevat suunnittelijat sekä tienpitäjät.
Liittymälaskentoja on laskettu menneinä vuosina perinteisesti ns. tukkimiehenkirjanpitoa käyttäen. Menetelmä on ollut kallis ja paljon aikaa ja vaivaa vievää puuhaa. Tukkimiehenkirjanpitoa käyttäen yhden liittymän liikennevirtalaskenta on vaatinut 3-4 liikennelaskijaa. Laskentatulosten yhdistämisessä yms. vaiheissa virheiden mahdollisuuskin kasvaa. Nykyään käytössäni on erittäin tarkka ja varmatoiminen laite maastolaskentoihin, sekä ohjelmisto huipputunnin ja valitun ajanjakson hakuun. Laskennoissa eritellään raskaat ja kevyet ajoneuvot. Tiedonsiirto toimii langattomasti ja ohjelmisto hakee huipputunnin tai halutun ajanjakson 1 minuutin tarkkuudella.
Mitä maksaa, kuka laskee
Liikennelaskentoja on suoritettu jo vuosikymmenten ajan. Itse olen ollut mukana suorittamassa liikennelaskentoja TVH: ssa jo vuodesta 1981. Toimin edelleen sivutoimisesti liikenteenlaskentojen parissa Turusta käsin. Olen tehnyt liikennelaskentoja Ely-keskukselle sekä muutamille kaupungeille. Laskennat voidaan yleensä aloittaa välittömästi tilauksen jälkeen, tai tilaajan haluamalla aikataululla. Tulokset toimitusvalmiina jopa seuraavana päivänä. Yhden liittymälaskennan (2-3 h, aamu tai ilta) hinnaksi tulee 680€ (+alv). Hinta sisältää maastolaskennat ja toimistotyöt, sekä kaikki matka-, yms kulut noin 130km etäisyydellä Turusta. Myös sivun alaosassa esitelty tuloste laskennasta sisältyy hintaan. Laskutus hoituu kätevästi laskutusosuuskunnan kautta. Sivun yläosassa on "ota yhteyttä" painike, jos laskennat kiinnostavat. Myös puhelimitse voi ottaa yhteyttä: Sami Koivula 040 595 1164.

Jalostettuja liikennelaskenta tulostemalleja:
Tuloste 1
Esimerkki valmiista liikennelaskenta tulosteesta. Illan huipputunnin selvittämiseksi riittää normaali tapauksessa klo 15:00 - 17:00 välinen aika. Oheisen liittymän haaroissa on laskettu myös suojatietä ylittävä kevytliikenne (jk+pp)
Tuloste 2
Liittymä, jossa on laskettu aamun ja illan huipputunnit. Kaikki tiedot saadaan selkeästi yhdelle sivulle. Aamuruuhkan laskennassa riittää tavallisesti klo 07:00 - 09:00 välinen aika.
Kevyen liikenteen (jk+pp+mpo) laskennat
Kevytliikenteen määrätietoja tarvitaan jatkuvasti kevytliikenteen väylien ja alikulkujen tarveselvityksen tueksi. Ainoa luotettava tapa saada kulkijamäärät selville on suorittaa manuaalinen liikennelaskenta. Luotettavia kevyenliikenteen laskentaan tarvittavia automaattilaskimia ei taida juurikaan olla. Pienten koululaisten reitit kulkevat joskus jopa ojia seuraten tai sekalaisessa ryhmässä kulkien. Kameralaskennen purkaminen taas on erittäin työlästä. Kevyenliikenteen laskenta on aina jonkinmoinen otos, jolloin yhden päivän laskenta riittää. Kiirrellisyys indeksiä laskettaessa on otettava monia asioita huomioon, jotta tulokset olisivat yhdenmukaisia ja vertailukelpoisia keskenään. Tarveindeksi laskennassa huomioidaan autoliikenne, nopeusrajoitus sekä päällysteen leveys. Tärkein tekijä on polkupyörä ja jalankulkija määrät. Kaikki arvot huomioiden laskentataulukoiden ja kaavioiden avulla saadaan laskettua vertailukelpoinen indeksiluku.
Jk+pp+mpo liikennelaskentatuloste
Tässä mallissa on selvitetty kevyenliikenteen määriä. Myös olemassaolevilla väylillä on joskus tarve suorittaa laskentoja esim. kunnossapitotarvetta varten.
Indeksi laskentatuloste